Vi börjar denna kväll med lite landskapsbilder. På bilden Astonkurvan. Snart finns det mer landskap än räls. På de flesta modelljärnvägar brukar det vara tvärtom. Så även på Schultzes.
Ofta beror detta på att banorna byggs i trånga källarutrymmen, just som Schultzes. Nu har vi dock vecklat ut hela banan till en E-profil, därom vet den Allmänpraktiserande Tågle(ä)kare inget, och skapat mer utrymme för Eg…ehh…landskap, naturligtvis…
…och bra blir det. Landskapet är viktigt. Särskilt när man en fin, ljum, sommardag, som denna kan stå på toppen av ett berg och se ner på livet, och långtradarna som rullar fram på Route Napoleon, människorna som bygger sina modelljärnvägar i gröna hus och tågen som dundrar förbi innan de anländer till…
…Bellevue, stationen med den vackra utsikten, av de lyckliga tåglekarna Håkan, Bengt, Egon, Tobbe G och Lelle.
Ovanför Bellevue och Spiralen ligger bibanan Stenfors. I denna järnvägs historias början spikades all räls. Det visade sig senare att rälsspiken lossnade och "åkte upp" på grund av vibrationerna som tågen skapade. Därför började rälsen skruvas istället.
Här får Johan skruva en rälsbit som någon missat och ni, Bäste Läsare, får chansen att se hur en bit bortsprängt landskap kan se ut.
Nu ska ni få se hur landskap byggs. Frigolit limmas, skärs ut och grundmålas. Därefter…
…lyfts biten på plats. Tunna lager av gips håller ihop frigoliten så att den ej spricker. Därefter målar man vidare.
Här har Egon nyligen dragit om kablarna till belysningen. Om en kort stund får han göra om det igen, på samma sätt som han gjorde första gången: dra ner kablarna rakt ner under bordet. Ahh, det är härligt att se att sådant här fortfarande kan ske. Det börjar kännas som gamla tider…
Nu är beslutet taget. Det blir ingen hamn nedanför Aston utan istället plats för ställverket, täckt med lite landskap. Ändå står fortfarande det lustigt dominerande fryshuset kvar. Öde och lämnat till eftervärlden. Ingen vill nog bekosta en rivning, kan tänka.
Bengt gör modifikationer på Astons vändskiva, då det försvunnit bitar från den tiden då skivan trafikerades av lok i Schultzes regi.
Det finns vissa likheter, och skillnader, mellan Tobbe G och Lelle. De ler, de gillar tåg och har ungefär samma kroppsbyggnad. Tobbe har ungefär lika mycket hår på huvudet som Lelle har i ansiktet och Lelle har ungefär lika lite hår på huvudet som Tobbe har i ansiktet. Och så skrattar de. Frågan är bara åt vem eller vad?
Nu, hehe, kan man förstå. Den överförfriskade rallaren säger som den gamle skånske Löjtnaten: "Mat & skit kan man vara utan. Frisk luft och brännvin lever man länge på".
Tobbe G hade med sig en tågkamera han köpt på Tradera.
Vi provade den. Denna bild visar det bästa resultatet, ungefär i två sekunder. Betyg: 2 stinsspadar av 10.
Egon bygger landskap på en Märklinjärnväg, donerad till föreningen. Vill ni se mer av denna bana kan ni ta en sväng förbi Ljungby Turistbyrås skyltfönster i jul.