Vad är detta för askkopp? Hur som helst, originalciggen ligger kvar, redo att återtändas.
Jo, ciggaretten kommer från Danmark och askkoppen sitter i ett par danska tågsäten från 60-talet som tillskänkts föreningen av en medlem. Just nu saknas ett ryggstöd, men det kommer komma hit. Tack!
Danne började jobba under spiralen, för att justera stigningarna.
Det skall såga och fixas för att lyckas. Danne sitter mitt i och övervakas noga.
Under spiralen finns allt kablage och motorer för stationen Stenfors ovanför. Det är därför trång och riskabelt att arbeta här. Sladdarna dras lätt loss.
Jonte bygger en kabelränna för att snygga till ute vid banan och samtidigt skydda allt kablage mellan styrhytten och banan.
Bodo har planterat träd, buskar och bilar på Guffe, som börjar leva upp efter den stora kol-lik-sjukan.
Sillen trimmar in övervakningssystemet av banan.
Han ser i en kamera hur Danne jobbar på. Nu fäller Danne en växelmotor.
Reglar och stolpar måste sågas bort. Spiralen är byggd uppifrån och ner. Skruvar är alltså täckta med berg, räls, banvall och elsystem. Då får man ta till sådana här specialmetoder.
Siegfrid var på vårbesök i Ljungby ovh ställde självklart upp på arbetet att snygga till telefonsystemet under styrhytten. Han är ju faktiskt tysk teletekniker, och då kan det väl inte bli dåligt?
Johan skruvade i Styrhytten. 3 telefonuttag har installerats, 2 fasta och en mobil.
Den sista rälsbiten från SSJ. Rälsen är från åren 1919 – 1925. Nu finns den att beskåda hos TågCentralen. Roy lyfte hit den med en hjullastare.
Bengt hade besök av brorsa med vän. Bengt i mitten, brosa till vänster och vän till höger. Banan framför dem.