Sommarvisning med besök av Bertil Johansson

Staffan samt Lelle&Son lyssnade intresserat. Vad är det frågan om?Staffan samt Lelle&Son lyssnade intresserat. Vad är det frågan om?

Bertil Johansson besökte TågCentralen. Staffan och han har genomfört en donation, från Bertil Johansson till TC, som innefattar över 400 lok och vagnar, i originalkartonger.Bertil Johansson besökte TågCentralen. Staffan och han har genomfört en donation, från Bertil Johansson till TC, som innefattar över 400 lok och vagnar, i originalkartonger.

Därför genomförde Staffan en obligatorisk guidning på Aston-Delta Järnväg.Därför genomförde Staffan en obligatorisk guidning på Aston-Delta Järnväg.

Här vid Delta, där Staffan pekar på en knapp. Klicka där och se hur gruvarbetaren arbetar. "Ge mig dynmiten Harry", som Lego-gubbarna säger på gruvtåget i Billund.Här vid Delta, där Staffan pekar på en knapp. Klicka där och se hur gruvarbetaren arbetar. "Ge mig dynamiten Harry", som Lego-gubbarna säger på gruvtåget i Billund.

Vid Ceres finns en intressantkurva.Vid Ceres finns en intressant kurva.

Bertil, Staffan och Sivert, som bistod i hämtning av såväl donationen som donatorn till TågCentralen.Bertil, Staffan och Sivert, som bistod i hämtning av såväl donationen som donatorn till TågCentralen.

Post Scriptum

Ja det var inget vanligt besök vi hade denna dag utan en av våra riktigt stora donatorer. Bertil Ingvar Johansson, från Hässlehult i Hyltebruk.

Bertils intresse för järnväg och tåg är livslångt, Hans fosterfar, John E. Nelson (Nilsson på svenska) jobbade som bl a eldare och reparatör mellan 1898 och 1915 på C&NW (Chicago and North Western Railway).

Han var hemma och hälsade på och skulle återvända till USA med Titanic. Tyvärr (som väl var) missade han avfärden och flyttade sedermera till Hässlehult 106 i Hyltebruk 1918. Här växte Bertil upp bara ca 100 meter från järnvägen och blev med tiden en aktiv samlare. Men ingen byggare.
Gården krävde för mycket tid.

Första loket han köpte var ett TT120 Top Taylor på 60-talet  (säljs av Tillig idag). Det sista loket köpte han 1999 och det var ett Rivarossi Big Boy, ett ledat s k mallet-lok.

Bertil har donerat några hundra olika lok och vagnar till TågCentralen i juli 2012. En fantastisk samling som passande kom till oss i samma år som vår invigning. Loken förvaras på annan plats av säkerhetsskäl, men vi kommer efterhand att visa upp olika delar av samlingen.

Stort tack till Bertil för detta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *