Prick klockan 19:31 bar Bodo ut nya Stenfors-berget för vidaremålning. Sedan förtog han sig och gick hem. Okej lite färg hann han häva hastigt.
Tomas har börjat måtta upp underredet.
Gadd har markerat och borrat upp hålen.
Johan mäter.
Då var ramen uppe. Det gick snabbare den här gången.
Vi sandpapprar något, troligtvis de kapade kanterna på reglarna.
Skulle det ta slut finns det mer…
…och tar de små rullarna slut har vi större resurser.
Dags för fixeringen. Denna gången diffade kryssmätningen 0.5 cm, vilket gav ett utslag på 1 cm. Tyvärr upptäckte vi detta om någon vecka =P
Tomas kapar till nästa stagplanka.
Det var enklare med sticksågen. OBS Oskars sticksåg!
Ändå finlirar Tobbe. Någon miss i mätningen, eller bara kul med extraarbete?
Så har vi bultat 6 hål för att montera ihop två sektioner. 2 bultar i mitten resp på varje sida.
Bulten var lite för kort och ska bytas mot en längre.
Vi köpte en ny hålsåg-sats perfekt för porösa skivor, MDF, klinker, kakel, betong…
…och vi tyckte att investering på 2000 SEK var bra. Ska man borra 500 hål är det värt pengarna med bra verktyg. Även tänkt för framtida arbeten i vår lokalexpansion.
"Det här är kärlek", sa Tomas flera gånger när han borrade alla hålen. Så bra, och ändå känns det så tomt efteråt…
Av enbart estetiska skäl sätter Tobbe en tredje bult i mitten. Symmetri är viktigt. Det ska se snyggt ut.
Snyggt, men suddigt!
Hur känns det här då! Flera stationer kommer nog uppta en sådan här yta.
Avslutningsvis testade Tobbe sina nya SJ-vagnar på Guffes största radier. Jämför med Reingold-vagnarna från Schultze.