Idag var det avslutning och vi besöktet Torpa Bystuga & Omnibus. Notera Volvos gamla logotype; symbolen för det manliga könet.
Staffan och Håkan var intresserade av motorn.
Även Tobbe och Jonte kontrollerade motorns gångegenskaper.
Roy, TågCentralens kassör samt Torpas ordförande är ägare till denna bilen som en gång i tiden var stabsbil i det militära. Den är helt intakt från den tiden, förutom sätesskyddet med hjärtan på. Det passar ju inte i det militära. Kanske ett hjärta inlindat i taggtråd passat bättre?
Även gamla mopeder intresserade oss. Håkan, naturligtvis, men även Johan som har en gammal Husqvarna från 1965.
Vad är det Danne tittar på?
Jo, växellådan till en stenupplockningsmaskin. Denna användes så sent som till slutet av 1970-talet. Numera är den inte i bruksskick: växellådan är lite trög. Det gäller att ha armmuskler.
Extra kul att finna denna reklamplansch i en Reo från 1930, eftersom Torbiörn idag är den som driver A. F. Svenssons Ur.
För en gångs skull är det fler personer än den ordinarie fotografen som tar bilder. Här Ch och Oskar.
Bengts favoritborrmaskin, av märket Bosch, gick ju sönder. Tänk om Bengt hade varit med idag och sett denna detaljen på en buss märkt Scania Vabis från 1939. Hur hade han då reagerat? Glädje och upprymdhet, vemod, eller kanske sorg, eller ilska. Bara BoschBengt vet.
Det var mycket som inte var som det brukade. Idag behövde Gun inte göra fika till Guns stora lättnad. Fikat bestod av en chokladsnitt, en kanelbulle och en hård liten småkaka av okänt slag. Till detta förtärdes kaffe eller läsk.
Staffan talar och tackar för vårens flitiga arbete. För att sammanfatta på ett tågigt sätt: Hastigheten på bygget har gått från ånglok- till TGV-fart.
Slutligen fick alla åka veteranbuss.
Enskilda kupéer. Det guppade som om man red en ponny. Tur att vi inte skulle till Stockholm.
När vi kom tillbaka från Torpa var Egon helt oväntat i lokalen och byggde på landskapet.
Här blandas nybygge, nederst, med Schultzes orginal, överst.
Vidare en vy över vida världen.