Det första som mötte oss var Jonte i solen med pipa. Han njöt, och jag måste säga: han ser ut att må ganska bra. Kanske den bästa bilden på Jonte, någonsin?
Jonte blickade ut mot Electrolux gamla lager, på traversen under vilket godsvagnar lastades medan ångloken dundrade förbi mot Skåne.
Sedan kom Peter som började sin helg med att packa ur bilen. Ställverk och kartonger. Verktygslåda och kudde. Mycket prylar blir det.
Slutmålet. Ställverket. Finare än disellok. Finare än godsvagnar, näästan lika fint som hyllmeter efter hyllmeter med Statens Järnvägars Författningssamling. Slutmålet för hela elhelgen med Peter. Det ställverk som Peter byggt. Flera timmar hemma i sin lägenhet i Karlshamn.
Bellevue/Stenfors-ställverket med fyra stycken multidon från Stenfors och Bellevue, med lysdioder som lyser vid mekanisk indikering samt tågindikeringsmodul, och växeldekoder från Roco som kan skymtas i sladdjungeln till höger.
Jonte fick minsann kontrollera alla lödningar innan krympslang och skyddshylsa påträddes.
Två justeringar gjordes totalt.
Peter sittligger på golvet och försöker välja vilken ask som har coolast kabelklammer. Men det är svårt, det är det. Vad tycker du?
Peter insåg att det var bekvämare på Ferrarin.
Förutom rent elarbete var Egon såklart här och pulade med hus. Denna travers hör till Astons godsbangårds och har två metallstift som måste borras ner i plyfan. Annars kommer traversen stå i 45°. I och för sig, det går alldeles utmärkt. Kanske en ny revolutionerande lösning på världens alla trave(sti)rsproblem.
Motorer från Peco monterades med lägesindikering på Stenfors.
När Egon inte fixade med byggnader kollade han imponerat på Peters mästerverk. Det gjorde Peter också, och ändå ser båda lika konfunderade ut.
Tomas monterade växelmotorer på Stenfors. Som en jätte bland bergen. Att se ner på modellen och samtidigt kunna se modellen i nivå med "marken" är det finaste av allt. Ser man saker från två håll blir det oftast bättre.
En giraff (Lelles kaffemugg) väntar på snälltåg 167-761 från Guffe. Hoppas det har en sluten godsvagn med halslucka.
Peter posear stolt framför det färdiga ställverket. Trots goda kommunikationer mellan Johan och Peter, ingen av dem permanent boende i Ljungby vid denna, tid fick Peter ändå borra in lite extra lysdioder. Men resultatet är sIG. Så-In-i-helvetes-Godkänt.
Trött men nöjd packar Peter in sig i bilen igen. Med verktygslådan, med kudden men utan ställverket. Istället har han fått med sig fyra lok som ska digitaliseras. Lelle vinkar adjö och Johan, som nu tagit över elansvaret, har en svart Opelcheva vars dörr står på glänt.
Tack för den här tiden Peter. Du är alltid välkommen tillbaka. (Om du köper fikabröd)