Under Astons utfart ligger Deltas underjordiska lokstall strategiskt placerat. Det klarar av alla typer av bomber. Som synes fattas en skorsten. Det finns en mycket naturlig, enkel förklaring till detta:
När Sten Sotare skulle sota stod han ovan på skorstenen. När han fejade som bäst så tappade han sin doja, vilken föll ner på taket. Han hoppade kvickt ner från skorstenen för att ta upp skon. Kanske lite för kvickt. Han tog sats från skorstenen, som lossnade och föll ner på ett ånglok. Nu håller man på att införskaffa en ny skorsten och de skor Sten hade står nu utställda inne i Deltas stationshus till allmän beskådan för de resenärer som vill känna historiens skor springa förbi…
Ett gammalt övergivet gruvspår vid Aston. Resterna från gruvan är det, i trä, byggda lossningstorn för hästtransporter. Hur kom det sig då att denna gruva inte används längre, frågar ni säkert! Fråga på ni bara! Svaret får ni någon annan gång…
Väg, Deltas in- och utfartsspår, dubbelspåret mellan Aston och Bellevue samt liten bit av tunnelportalen till Deltas bibana. Det är inte svårt att hitta hit. Området kan ju knappast betraktas som spårlöst.
Håkan och Torbiörn löder kabel på de nya Pecoväxelmotorerna.
Allan har intagit Egons landskapsbord och målar hus svarta. Detta för att inte belysningen skall skina igenom de tunna plastväggarna. Ja, här avslöjar vi stora sanningar. Trots att modellerna har mycket realistiska tegelväggar, så är de ändå gjorda av plast. Men du, säg det inte till någon. Hela modellvärlden skulle rasa samman om vi öppnar dörren till denna illusions sanning. Det får förbli vår lilla hemlighet, eller hur?!
Tobbe rengör och smörjer de Märklinlok som har varit på julskyltningskörning. Något som verkligen behövde göras.
Så här ser ett ånglok ut, utan sitt skal. Det trodde ni inte, va?
Oskar lägger räls i magasinet. Totalt tio spår skall läggas.