Tack till alla som besökte oss! På återseende, för än är inte resan slut…
Under vårt Öppet Hus visade Gun upp husrenoveringens tekniker. Damma av och måla på.
Tonny målade på bakgrunden. Lite grönt, lite blått och mer och mer av landskapet börjar växa fram.
Att spåna och fundera är viktigt. Man måste kunna se det hela framför sig – vilket inte är så lätt när man står med ryggen vänd åt väggen.
Jonte startade upp trafiken på, den av han och sitt barnbarn ihopsatta, Märklindonationen. Växlar, belysningar och avkopplingar!
Krille och Peter kör tåg på innerslingan. Notera våra nya, snygga t-shirts!
Deltas bangård. De flesta vagnarna är uppställda i utsmyckningssyfte. De tåg som är i trafik här är dels ett ånglok med passagerarvagnar samt ett Mylok med kolvagnar!
Tobbe med beundrare. Att köra tåg på Märklinbanan var roligt. Medge att de ser lika ut, trots att de inte är släkt. Kanske beror det på Märklins Magiska Kraft.
Ånglok med Rheingold-vagnar dundrar förbi på det som skall bli Aston. Byggnader, bortsett från lokstallet, endast utplacerade för att det skall se ut som om bygget går framåt…
Det var runt 200 – 300 besökare totalt. Antalet understeg aldrig 50 och redan tidigt på morgonen fanns det de som ville in.
Ceres med byggnader och vagnar uppställda. Övervakar gör Håkan och Bengt.
En stridande ström glada besökare äntrade våra lokaler för att beskåda vårt arbete.
Aston.
Början på en tunnel till Hulabäck, dubbelspåren Aston – Bellevue samt början till bakgrundsmålningen av Tonny.
Våra kollegor på elprogramet visade även upp det framtida styrsystemet…
…som förundrar Staffan, en man som växte upp på den tiden de stora rélärummen var tekniska underverk.
Delta igen.
Tågmöte vid Guffe.
Danne verkar fundersam…
…så även Bengt, som förtvivlat letar efter något i sin stora näve…
…medans Torbiörn mest verkar tillfredställd över vad han lyckats åstadkomma. Så, ja här är beviset. Vi byggde även under Öppet Hus!
Bellevue är en väntstation före en enkelspårig spiral. Här finner man Vin&Spritbolagets källarelager no. 7, insprängt i berget.
Herren i bakgrunden står i biljettluckan och säljer biljetter, något alla fick som besökte oss.
Vi som hade snygga TågCentralen-tröjor på oss, blev minnsan hungriga med tiden, och då räcker inte bara saft och bullar…
…ävem om det är gott som efterätt.
Besökarna behövde inte bara se på tåg utan kunde naturligtvis läsa om räddningsaktionen också. Det kan du göra här.
Delta igen, samt stambanan ovan.
Det gäller att studera det man skapar, tycker Tonny. Naturligtvis fick han hjälp i studerandet av nyfikna besökare.
Föreningens kassör var också på plats att konversera med besökarna. Tågmöte på Astonplattan, och Deltas infart.
Man kunde också se massvis med lok och vagnar i glasmontern.
Att få bli lokförare i unga år är väl alla barns dröm?
I vårt café sålde Tobbes tjej fika. Man kunde titta på ett bildspel, och vill man inte det kunde man titta på Rune i brun jacka till höger.
Krille plockar fram ett urspårat tåg ur spiralen. På bilden ses också Guffes kolgruva med administrativa byggnader, lokstall, kolramp, lossningsbrygga, lokstall för ramplok och krossningsverk samt Guffe Chrom&Nickel, som drivs av den överskottsenergi som kolgruvan genererar.
Alla som ville kunde också, genom en enkel knapptryckning, starta en LGB-bana. Mycket spännande…