Utvärdering PL-11

Vad bra det blev. Nu är det bara andra halvan kvar.Vad bra det blev. Nu är det bara andra halvan kvar.

Omläggningen på Aston fortsätter.Omläggningen på Aston fortsätter.

Så gör också omläggningen på Ceres.Så gör också omläggningen på Ceres.

Jordbävning på Stenfors?Jordbävning på Stenfors?

Även bakom berget känns skalven. Jonte tycker detta ser ut som en svinstia. Jag tycker det ser ut som en gipsvägg...i en byggarbetsplats.Även bakom berget känns skalven. Jonte tycker detta ser ut som en svinstia. Jag tycker det ser ut som en gipsvägg…i en byggarbetsplats.

Två avkopplingsskenor, eller egentligen avkopplingsspolar, monterade under Stenfors.Två avkopplingsskenor, eller egentligen avkopplingsspolar, monterade under Stenfors.

Danne tar en promenad. Det var därför det blev jordbävning. Nu kommer Danne börja färdigställandet av Stenfors. Trimma in växlar, matningar, vändslingemoduler, spår, stoppbockar och mycket annat. Han kommer gå från vänster till höger. Från Stenfors mot Aston. Så på bilden verkar han faktiskt gå åt fel håll. Det är faktiskt lite svårt att vända där uppe - han ramlade nästan - trots vändslingan.Danne tar en promenad. Det var därför det blev jordbävning. Nu kommer Danne börja färdigställandet av Stenfors. Trimma in växlar, matningar, vändslingemoduler, spår, stoppbockar och mycket annat. Han kommer gå från vänster till höger. Från Stenfors mot Aston. Så på bilden verkar han faktiskt gå åt fel håll. Det är faktiskt lite svårt att vända där uppe – han ramlade nästan – trots vändslingan.

Amerika har slutligen kommit till landet "Somewhere" år 1945. Danne krossar den amerikanska drömmen.Amerika har slutligen kommit till landet "Somewhere" år 1945. Danne krossar den amerikanska drömmen.

Fyra växelmotorer av typ Håkan/Jonte. Tillverkare är Fulgurex och Tenshodo. Konstruktioner av Håkan och Jonte. Driftsäkra, snabba, enkla, flexibla, fyllda med reläer. Fler adjektiv??Fyra växelmotorer av typ Håkan/Jonte. Tillverkare är Fulgurex och Tenshodo. Konstruktioner av Håkan och Jonte. Driftsäkra, snabba, enkla, flexibla, fyllda med reläer. Fler adjektiv??

Astons ombyggnad. Stickspåren är böjda. Ett extra långt stickspår är inlagt. Infart via kurvväxel från dubbelspåret mot Astons rangerbangård är nu möjlig. Där kurvväxeln nu är inlagd slutade rangerbangården med ett stoppblock, vilket gjorde den obrukbar. Spåret näst närmast i bild är nu rakare än tidigare. Ni ser den gamla spårlayouten tydligt.Astons ombyggnad. Stickspåren är böjda. Ett extra långt stickspår är inlagt. Infart via kurvväxel från dubbelspåret mot Astons rangerbangård är nu möjlig. Där kurvväxeln nu är inlagd slutade rangerbangården med ett stoppblock, vilket gjorde den obrukbar. Spåret näst närmast i bild är nu rakare än tidigare. Ni ser den gamla spårlayouten tydligt.

Ceres har nu fått nya växlar, motorer samt indikeringar.Ceres har nu fått nya växlar, motorer samt indikeringar.

Guffes korsväxel samt växel mot industrispåret är nu utrustade med nyaste tekniken.Guffes korsväxel samt växel mot industrispåret är nu utrustade med nyaste tekniken.

Nu ska vi med hjälp av denna bilden berätta vad vi tycker om Pecos PL-11-motorer. Varför är då Krille med på bild, ja det får ni se, eller läsa snarare... <br><br><u>Peco växelmotor PL-11</u><br>+ Snabb omläggning. Fungerar perfekt med Pecos växlar. (vi har bara testat code100) Orkar lägga om en mikrobrytare för indikering. Tar max. 5 minuter per motor att lägga, trimma in samt borra ner kablaget.Låter inte så mycket.Har en låg, liten profil (fast i verkligheten ligger ju motorerna inte under rälsen).Små och smidiga. Får plats överallt.Det ingår en höjdplatta/motor vilken stämmer perfekt överens med vår banvall, 5-7mm.<br><br>- Dålig kylning. Nu kommer Krille in. Vid ca. 25-30 snabba direktomläggningar som Krille gjorde på en motor på Guffe så la motorn av. Den överhettades helt enkelt och ligger nu i reservdelslådan. Vid ca. 15 snabba direktomläggningar blir motorn varm och slår inte om helt perfekt. Dock ser vi inte detta som något problem. Sådana typer av omläggningar hinner aldrig en enda växel vara med om vid körning. Tåget måste ju passera också. Man står ju inte och slår om samma växel 20 gånger och sen kör tåg, om man inte heter Krille förstås...<br><br>Ni som väntade på något gott, ni väntade tillräckligt länge. Nu har ni fått utvärderingen.Nu ska vi med hjälp av denna bilden berätta vad vi tycker om Pecos PL-11-motorer. Varför är då Krille med på bild, ja det får ni se, eller läsa snarare…

Peco växelmotor PL-11
+ Snabb omläggning.
+ Fungerar perfekt med Pecos växlar. (vi har bara testat code100)
+ Orkar lägga om en mikrobrytare för indikering.
+ Tar max. 5 minuter per motor att lägga, trimma in samt borra ner kablaget.
+ Låter inte så mycket.
+ Har en låg, liten profil (fast i verkligheten ligger ju motorerna inte under rälsen).
+ Små och smidiga. Får plats överallt.
+ Det ingår en höjdplatta/motor vilken stämmer perfekt överens med vår banvall, 5-7mm.
– Dålig kylning. Nu kommer Krille in. Vid ca. 25-30 snabba direktomläggningar som Krille gjorde på en motor på Guffe så la motorn av. Den överhettades helt enkelt och ligger nu i reservdelslådan. Vid ca. 15 snabba direktomläggningar blir motorn varm och slår inte om helt perfekt. Dock ser vi inte detta som något problem. Sådana typer av omläggningar hinner aldrig en enda växel vara med om vid körning. Tåget måste ju passera också. Man står ju inte och slår om samma växel 20 gånger och sen kör tåg, om man inte heter Krille förstås…

Ni som väntade på något gott, ni väntade tillräckligt länge. Nu har ni fått utvärderingen.

Denna gång är minsann pengatallriken lika välfylld som kakburkarna, men nu kommer visst Håkan och hans blick verkar redan vara inställd på asken med...hmm...sockerbitar. Ja, vi får väl se hur det går resten av kvällen. Första delen han vi ju få gjort väldigt mycket som ni ser.Denna gång är minsann pengatallriken lika välfylld som kakburkarna, men nu kommer visst Håkan och hans blick verkar redan vara inställd på asken med…hmm…sockerbitar. Ja, vi får väl se hur det går resten av kvällen. Första delen han vi ju få gjort väldigt mycket som ni ser.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *